Wat is het?

De Mijn VerbouwLening is een lening tot 60.000 euro die speciaal is ontworpen om renovaties te financieren. Deze lening richt zich op het verbeteren van de woonkwaliteit en de energieprestaties van woningen. Dit kan bijvoorbeeld gaan om isolatie, de installatie van zonnepanelen, of het plaatsen van een warmtepomp.

Vraag Mijn VerbouwLening aan

Start je aanvraag

Simuleer je lening

Start simulatie

Wie komt in aanmerking?

De 5 onderstaande doelgroepen komen in aanmerking voor Mijn VerbouwLening.

  • Particuliere eigenaar-bewoners uit de laagste en middelste inkomensgroepen.
  • Particuliere verhuurders.
  • Personen die een woning verkrijgen via een erfenis of schenking.
  • Niet-commerciële instellingen of coöperaties (bijvoorbeeld non-profitorganisaties).
  • Verenigingen van mede-eigenaars.

 Voor welke werken?

Je kan Mijn VerbouwLening aanvragen voor onderstaande categorieën van werken (dit zijn alle categorieën van werken binnen Mijn VerbouwPremie). Per categorie van werken is een maximaal ontleenbedrag voorzien.

Bedrag en rentevoet

Je kan een Mijn VerbouwLening aanvragen voor:

  • een bedrag van minimaal 1.250 euro tot maximaal 60.000 euro,
  • met een afbetalingstermijn van maximaal 25 jaar;
  • Voor aanvragen van Mijn VerbouwLening vanaf 24 februari 2024 bedraagt de rentevoet 2,75% voor de looptijd van de lening.
    Dit is een korting van 3% op de wettelijke rentevoet.

 Hoe aanvragen?

U kunt de Mijn VerbouwLening aanvragen:

  • tot eind 2026 (tot eind 2024 in geval van erfenis/schenking)
  • U kunt Mijn VerbouwLening enkel nog aanvragen via Mijn VerbouwLoket.

Benodigde documenten

DocumentVoorwaarden/details
Gedetailleerde offertesDeze mogen niet ouder zijn dan 3 maand. OPGELET: de te financieren werken mogen nog niet uitgevoerd/gefactureerd zijn, op moment van de afspraak)
Attest “Bewijs gezinssamenstelling”Kan je downloaden via de applicatie 'Mijn Burgerprofiel'.
Kopie van voor- en achterkant van de identiteitskaart(en)
Loonfiches, pensioenfiches, uitkering, … (bewijzen of bankuittreksel) van laatste 3 maandIndien je zelfstandige bent, hebben wij volgende documenten nodig: Ofwel de gedetailleerde resultatenrekening van het laatste boekjaar, evenals een gedetailleerde tussentijdse resultatenrekening (van de eerste zes maanden van het jaar of meer) voor de aanvragen die in de tweede helft van het jaar worden ingediend. De resultatenrekeningen moeten ondertekend worden door de boekhouder (indien opgesteld door een boekhouder) en jijzelf; Ofwel een verklaring op eer van je boekhouder waarmee kan aangetoond worden dat je een gemiddeld inkomen hebt.
Andere inkomsten (kindergeld, alimentatie, ... )Attesten, bewijzen of bankuittreksel.
Laatst beschikbare aanslagbiljet personenbelastingOPGELET: is niet de aangifte.
Bewijs eigendomstitelDe notariële akte aankoop/schenking/erfenis van de woning - kan gedownload worden via de website van My Minfin.
Laatste jaarafrekening energieleverancierElektriciteit en evt. aardgas.
EPC-attestVerplicht toe te voegen bij aankoop woning vanaf 1 januari 2023.

Calculator

Hoeveel kan u lenen? Hoeveel rente komt hier bij? Welke termijn?

De calculator kan het voor jou berekenen.

Opgelet: geld lenen kost ook geld.

1Stap 1
2Stap 2
3Stap 3
Maximaal 300 maanden.

Contacteer ons

Hulp of begeleiding nodig? Neem dan contact op met een van onze medewerkers van het Energiehuis.

Neem contact op met Energiehuis SOLVA voor al jouw energievragen...

Dim je energiekosten, ga langs bij jouw Energiehuis.