Een woning kopen is een grote stap. Informeer je daarom goed vooraf. Koop nooit een woning zonder eerst uitgebreid informatie in te winnen. Zo beperk je het risico op een miskoop.
Win voldoende informatie in
Als je de woning van je dromen ziet, win je het best zoveel mogelijk informatie in:
- Ga de woning meer dan eens bezichtigen, bij voorkeur met een expert.
- Vraag advies aan vakmensen, zoals een architect, aannemer, notaris, …
- Informeer je bij de eigenaar over de staat van de woning: voldoet de elektriciteit aan de normen, is de woning energiezuinig, ligt de woning in overstromingsgevoelig gebied, …
- De eigenaar kan dit bewijzen aan de hand van de attesten die bij de verkoop van een woning verplicht zijn.
- De eigenaar kan eventueel toegang verlenen tot de woningpas van de woning.
- Vraag eventueel een stedenbouwkundig attest aan om een indicatie te krijgen van de haalbaarheid van bouwprojecten.
- U kunt ook de omgeving van het perceel verkennen op Geopunt.be (bv. risico op overstromingen, geluidsbelasting door verkeer, nabijheid van openbaar vervoer, bossen, bedrijven of woningbouwgebieden.
Kosten bij aankoop
Hou rekening met de bijkomende kosten bovenop de kostprijs. Zo moet je belastingen betalen op de aankoopprijs:
- Voor een nieuwe woning moet je btw betalen.
- Voor een bestaande woning betaalt je het verkooprecht (registratiebelasting).
Bij het tekenen van de authentieke akte moet je ook notariskosten betalen. Op de website notaris.be vind je een simulator voor de berekening van aankoopkosten.
Verkoopovereenkomst en notariële akte
Als koper en verkoper tot een akkoord komen, kunnen ze een verkoopovereenkomst afsluiten. De overeenkomst vormt het bewijs voor koper en verkoper dat het contract is gesloten en zal later als basis dienen voor de notariële akte.
Als je over bepaalde zaken nog geen zekerheid hebt (bv. het al dan niet verkrijgen van een lening), kies dan voor een verkoopovereenkomst met opschortende voorwaarden. Je komt dan met de verkoper overeen dat je de verkoop van die voorwaarden laat afhangen.
De overdracht van de woning gebeurt bij het verlijden van de authentieke akte. De notaris moet die akte registreren ten laatste 4 maanden na de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst.
Neem voor meer informatie contact op met een notaris.
Normen voor energiezuinigheid en woningkwaliteit
Nieuwe eigenaars van woningen of appartementen met EPC-label E of F moeten sinds 1 januari 2023 voldoen aan de renovatieverplichting voor residentiële gebouwen.
Ook op het vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit moet elke woning in Vlaanderen voldoen aan een aantal minimale kwaliteitseisen.
- Renovatieverplichting voor residentiële gebouwen
- Minimum EPC-label D binnen 5 jaar na overdracht
- Verstrengingen in de toekomst
- Woningkwaliteitsnormen
- Dakisolatie, dubbele beglazing, rookmelders, …
- Conformiteitsattest
Verhuizen naar een nieuwe woning
Ga je verhuizen in eigen land? Vergeet dan niet om je adreswijziging tijdig te melden. Overheidsdiensten worden automatisch op de hoogte gebracht van je verhuis, maar heel wat instanties en personen moet je zelf verwittigen.
Breng zeker de leveranciers van elektriciteit, gas, water en internet tijdig op de hoogte van je verhuis. Als je dat wilt, kan je je contracten overdragen op de nieuwe woning. Had je nog geen contract? Dan kan je zelf je leveranciers kiezen.
- Adreswijziging bij de gemeente
- Wie op de hoogte brengen van verhuis
Verzeker je tegen brand en schade
Als nieuwe eigenaar sluit je best een woningverzekering af. Het is geen wettelijke verplichting, maar toch sterk aan te raden. Zo’n verzekering dekt je bij brand, waterschade, natuurrampen, storm,… Maar ook als je schade bij de buren aanricht, bent je door je woningverzekering gedekt.
Eigenaars van een woning betalen jaarlijks onroerende voorheffing
Bent je eigenaar van een onroerend goed, waarin je zelf woont of dat je verhuurt, dan betaal je jaarlijks een belasting voor deze woning.
- Onroerende voorheffing
- jaarlijkse belasting op onroerende goederen
- voor eigenaars